Salg

Enhver organisasjon lever av salg i en eller annen form. Vi skal tilby et produkt eller en tjeneste som kunden vil kjøpe igjen. Veien dit kan gå i ulendt terreng.

Rett salg til rett kunde

Først skal vi finne de rette kundene. Så skal de kontaktes, og vi skal komme i posisjon til å få lov å presentere våre produkter eller tjenester. Deretter skal vi avdekke kundens behov, og se om vi kan dekke dette behovet. Så skal det sendes et tilbud, som skal følges opp til closing. Etter closing skal vi være tett på leverandører, så kunden får vårt produkt eller tjeneste til avtalt tid, pris og med forventet kvalitet.

God struktur og gode salg

En ting er å trene selgere så de blir gode i første del av salgsprosessen. Det vet vi, og det gjør vi. Det vi ofte kan glippe på, er å etablere så god intern struktur og rutiner at selger til enhver tid er tett på kunden og kan følge flere salgsprosesser på en gang, uten å miste noen kunder på veien. Vi hjelper våre kunder til å etablere gode og enkle rutiner som kan fungere i en kompleks hverdag.

Fra salg til leveranse

Så skal vi gjennom en leveranseprosess, hvor vi ofte må trekke på eksterne og interne leverandører. Å ha flyt i denne prosessen, og sørge for at den er kvalitet sikret hele veien igjennom er kritisk. Kunden skal oppleve et sluttprodukt som dekker nøyaktig deres behov, som er levert til avtalt tid, og som holder den kvaliteten kunden forventer. Derfor vil vi si at den viktigste delen av salgsarbeidet starter etter at kontrakten er underskrevet.

Gjenkjøp

Etter at kontrakten er underskrevet  leter kunden etter tegn på at han har gjort et godt kjøp. Dette kjøpet må ofte forsvares internt, så her står både penger og ære på spill. Den selgeren har forstått dette, og som er tett på i denne fasen, får ofte loyale kunder. Og loyale kunder, de kjøper igjen. Og vi kan vel ikke si at et salg er hundre prosent vellykket før kunden har handlet igjen.

Hele bedriften jobber for kunden

Vi hjelper våre kunder til å trene opp selgere. Ikke bare i det salgstekniske, men også i å skape den strukturen som kreves for at men får utnyttet kundepotensialet maksimalt. Deretter flytter vi fokus til resten av leveranseapparatet slik at vi får optimalisert leveransen i alle ledd. Slik er vimed og skaper gode salgsorganisasjoner som kan og vet å gjøre det som skal til for å lykkes i et konkurranseutsatt marked.